Τυπωμένα εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά, που ζυγίζουν μόλις 400 γραμμάρια ανά πλαίσιο, εμβαδού περίπου ενός τετραγωνικού, έρχονται να αντικαταστήσουν τα φωτοβολταϊκά με στοιχεία πυριτίου, που σήμερα βλέπουμε διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα, με βάρος 15 κιλών ανά πλαίσιο περίπου ίδιου εμβαδού.
Πρόκειται για τα τρίτης γενιά φωτοβολταϊκά, που εκτός από το μικρό βάρος, έχουν το πλεονέκτημα να είναι διαφανή, εύκαμπτα και να βγαίνουν σε διάφορα χρώματα, ενώ η κύρια εφαρμογή τους αναμένεται σε προσόψεις κτιρίων, ώστε να παράγουν ρεύμα και να συμβάλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας στο ίδιο το κτίριο. Τα φωτοβολταϊκά αυτά παρουσιάστηκαν στη διάρκεια του συνεδρίου Nanotexnology 2019 από την ΟΕΤ( Οrganic Εlectronic Τechnologies) που είναι εταιρεία spin out (τεχνοβλαστός) του ΑΠΘ και είναι η μοναδική στην Ελλάδα και μία από τις λίγες παγκοσμίως στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
Όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής έρευνας, ανάπτυξης και προώθησης της εταιρείας ΟΕΤ, Δαρείος Δημητρίου, μια σειρά από αυτά τα φωτοβολταϊκά ήδη έχει τυποποιηθεί και βγαίνουν στο εμπόριο. Αρχικά θα απευθύνονται μόνο σε λίγους, καθώς το κόστος θα είναι υψηλό αλλά στη συνέχεια όσο μεγαλώνει η παραγωγή το κόστος θα πέσει. Προς το παρόν διατίθενται σε πιλοτικές εφαρμογές.
«Τα οργανικά φωτοβολταϊκά ανταποκρίνονται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία η οποία ορίζει ότι ένα μέρος των ενεργειακών αναγκών ενός κτιρίου πρέπει να καλύπτονται από εναλλακτικές μορφές ενέργειας. Μπορούν να παραχθούν σε όποιο χρώμα και σχήμα θέλουμε. Οι εφαρμογές τους είναι άπειρες και αυτό προκαλεί ο ενδιαφέρον του κόσμου . Οι προσόψεις με φωτοβολταϊκά είναι μία εφαρμογή . Μία άλλη μεγάλη εφαρμογή είναι τα θερμοκήπια. Μπορούν να μπούνε στην οροφή του θερμοκηπίου και να παράγουν ρεύμα έτσι ώστε να συμβάλουν στην ενεργειακή αυτονομία και των θερμοκηπίων. Άλλη εφαρμογή είναι οι έξυπνες συσκευασίες όπου χρησιμοποιώντας κάποιος το κινητό του μπορεί να τις πλησιάσει και να δει πληροφορίες για το προϊόν όπως πχ πο;y έχει παραχθεί, πότε έχει παραχθεί κλπ» προσθέτει ο κ . Δημητρίου.
Ωστόσο οι εφαρμογές αυτής της τεχνολογίας δεν σταματούν εδώ. Τα εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά μπορούν να τοποθετηθούν σε wearables , όπως, π.χ., σε ένα μπουφάν και έτσι να δώσουν σε αυτόν που το φοράει τη δυνατότητα να ζεσταθεί ή να φορτίσει το κινητό του ή κάποια άλλη συσκευή . Άλλες εφαρμογές είναι σε στέγαστρα ή σε ομπρέλες που έχουν οι ξαπλώστρες παραλίας. Έτσι μπορούν να παράγουν ρεύμα, ώστε να λειτουργεί ένα ψυγείο και δίνουν τη δυνατότητα σε κάποιον που είναι ξαπλωμένος στην ξαπλώστρα να δροσίζεται και να φορτίζει το κινητό του ή τον φορητό υπολογιστή του.
«Είχαμε σκεφτεί να γίνει και ένα πρόγραμμα στις αραβικές χώρες για τη μεταφορά φαρμάκων με ψυγείο που θα λειτουργεί με τέτοια φωτοβολταϊκά, τα οποία θα μπορούν να μπαίνουν ακόμη και σε καμήλα» προσθέτει ο κ . Δημητρίου. Παράλληλα αναφέρει ότι ξεκίνησε η πρώτη συνεργασία με τη Fiat με την τοποθέτηση οργανικού φωτοβολταϊκού στην οροφή του αυτοκινήτου για την ψύξη /θέρμανση του οχήματος όταν είναι σταματημένο.
«Κι επειδή πλέον η ηλεκτροκίνηση είναι μέρος της ζωής μας, γίνονται δοκιμές, ώστε τα φωτοβολταϊκά αυτά να είναι συμπαραγωγός στην ενέργεια που χρειάζεται το αυτοκίνητο την ώρα που λειτουργεί. Άρα θα βγάλει επιπλέον χιλιόμετρα απόστασης, που είναι και αυτό βοηθητικό» επισημαίνει ο κ.Δημητρίου.
Ρυθμίσεις για τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών από το υπουργείο Μεταφορών
Σειρά ρυθμίσεων για τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών προτείνει –σύμφωνα με το ΑΠΕ- το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να υπάρξουν κάποιοι βασικοί κανόνες που θα σχετίζονται με τα μέτρα ασφαλείας σε ό,τι αφορά τη λειτουργία τους.
Ειδικότερα, στην εισήγηση του υπουργείου Μεταφορών προς τη νεοσυσταθείσα επιτροπή που έχει ως αντικείμενο τη διαμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας των ηλεκτρικών πατινιών αναφέρονται τα εξής:
– Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) είναι όσα οχήματα κινούνται με ηλεκτροκινητήρα και δεν υπάγονται στον ΚΟΚ. Πρόκειται για κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate board) και αυτοεξισορροπούμενα οχήματα, δηλαδή οχήματα που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται ένα βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους, και στα οποία περιλαμβάνονται μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς.
– Οι οδηγοί τους απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους και θα πρέπει να είναι πάνω από 15 ετών ή από 12 ετών σε περίπτωση που συνοδεύονται από ενήλικα. Παράλληλα υποχρεούνται να φορούν κράνος το οποίο θα είναι δεμένο.
– Τα ΕΠΗΟ κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής τους σε εκείνα με μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ/ώρα (θεωρούνται ως πεζοί και μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στους χώρους όπου κυκλοφορούν οι πεζοί), εκείνα με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 χλμ/ώρα και 25 χλμ/ώρα (θεωρούνται ποδήλατα και επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε οδούς και χώρους του άρθρου 1 του ν.2696/99 (ΦΕΚ 57/Α’) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ)» που κυκλοφορούν τα ποδήλατα) και σε εκείνα που υπερβαίνουν τα 25 χλμ/ώρα οι οδηγοί των οποίων θα επιβαρύνονται με πρόστιμο 400 ευρώ σε περίπτωση που κυκλοφορούν εκτός χώρων που επιτρέπεται η κυκλοφορία τους.
– Προβλέπεται ειδική σήμανση για τα ΕΠΗΟ. Για εκείνα που κινούνται με ταχύτητα έως 25 χλμ/ώρα θα πρέπει να έχουν αυτοκόλλητο διαστάσεων 5Χ8 εκ. από υλικό ανθεκτικό σε καιρικές συνθήκες τέτοιο ώστε να καταστρέφεται σε περίπτωση αφαίρεσής/αποκόλλησής του από το ΕΠΗΟ. Το αυτοκόλλητο σήμα επικολλάται στο ΕΠΗΟ από τον οικονομικό φορέα που το εκδίδει και περιέχει κατ’ ελάχιστο την πλήρη επωνυμία του, τη μέγιστη εκ κατασκευής ταχύτητα του ΕΠΗΟ και τον κωδικό ταυτοποίησης του οχήματος.
Σε δεύτερο χρόνο προβλέπεται η ρύθμιση με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών των θεμάτων σήμανσης των ΕΠΗΟ με σήμανση CE και τα ζητήματα εποπτείας της αγοράς. Μετά την έκδοση της απόφασης αυτής ο οικονομικός φορέας οφείλει να θέτει σήμανση CE στα ΕΠΗΟ που κατασκευάζει ή αντιπροσωπεύει κατά την έννοια του άρθρου 30 του Κανονισμού 765/2008/ΕΚ.
Στην επιτροπή θα μετέχουν εκπρόσωποι από το υπουργείο Οικονομίας, Προστασίας του Πολίτη, ΚΕΔΕ, Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).
Πηγή: http://ecopress.gr/?p=22146